Az Autógumi Shop Webáruház honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

Gumiabroncs és felni kereső autótípusra

 

 

 

 

Gumiabroncs és felni kereső autótípusra

 

 

 

 

A kategóriában 4958 termék van.
ár
név
dátum

Termékeink

Autógumi, gumiabroncs, téli, nyári, négyévszakos gumi

Tartalomjegyzék:

Gumiabroncs vásárlás lépésről lépésre

A kevésbé tapasztalt vásárló számára a gumiabroncsok kiválasztása nem egyszerű feladat. A különféle méreteken, típusokon, jelöléseken nehéz kigazodni és a gyártók hatalmas választékot nyújtanak. Ezt a rövid útmutatót azért hoztuk létre, hogy a megkönnyítsük a megfelelő abroncsok kiválasztását, a lehető legkedvezőbb áron.

Kezdjük azzal, hogy milyen információra van szükségünk vásárlás előtt:

  • Mennyit szánunk a vásárlásra?
  • Milyen típusú gumiabroncs vásárlására van szükség?
  • Hány kilométert bírnak el a vásárlandó gumik?
  • Cseréljem azonos méretre és típusra vagy vegyek jobb minőségű, esetleg más méretű gumit?

A gumiabroncsok 3 fő típusa:

Négyévszakos gumik

Manapság a járművek jelentős részét négyévszakos gumiabroncsokkal szállítják, melyeket arra terveztek hogy egész évben bármilyen időjárási körülmény mellett elfogadható teljesítményt nyújtsanak. Ésszerű és biztonságos vezetési stílus mellett ez jó kezelhetőséget, kevesebb zajt és jobb tapadást jelent nedves időben vagy havazás idején. A nevükből adódóan a legtöbb sofőr fenthagyja a négyévszakos gumiabroncsokat, bízva a tapadásukban a jeges utakon. Részben igazuk is van, napjainkban sokkal jobb tapadást biztosítanak mint 10 éve, de ne várjunk tőlük csodát. Havas időben nem versenyezhetnek a téli gumiabroncsokkal ha a tapadás és az ezzel járó biztonság a fő szempont.

Nyári gumik

A „nyári gumi“ elnevezés a laikus számára elsőre megtévesztő lehet, de a sofőrök többsége tudja hogy pontosabb lenne, ha ezt a típust „háromévszakosnak“ neveznénk. Arra lett tervezve hogy mérsékelt hőmérséklet mellett erős tapadást biztosítson nedves és száraz időben egyaránt. Élesebb kormányzási reakciót, nagyságrendekkel megnövelik a kanyarodási stabilitást, és csökkentik a megállási távolságot. Ennek viszont sajnos ára van: a nyári gumiabroncsok túlnyomó része csak 4-5 Celsius fok felett teljesít jól.

Ahogy a hőmérséklet közeledik a fagyponthoz, a nyári gumik könnyebben csúsznak és kevésbé megbízhatóak. Annyit veszíthetnek tapadásukból, hogy olyan érzés vezetni , mintha nedves vagy egyenesen jeges lenne az út, még akkor is ha egy csepp csapadék sem esett.

Téli gumik

A téli gumikat arra tervezték, hogy maximális tapadást biztosítsanak hóban és csúszósabb téli körülmények között. Egy másik típus sem veszi fel velük ilyen téren a versenyt - még a négyévszakos abroncsokon futó összkerék-meghajtású járművek sem tudnak olyan teljesítményt nyújtani mint amire egy négy téli gumival felszerelt kétkerék-meghajtású autó képes a megállás és a biztonságos fordulás terén. A téli gumiabroncsokat úgy tervezték, hogy jól működjenek a hideg hónapokban, de az időjárás felmelegedésével nem teljesítenek olyan jól, mint a négyévszakos vagy nyári gumik. Ezeket a jármű második gumi-garnitúrájaként kell kezelni. Ha biztonságosabban és nyugodtabban akar vezetni a téli hónapokban, akkor mindenképp megéri a befektetést.

Autógumi választás főbb szempontjai

Az autógumik cseréje a karbantartás alapvető része, amellyel minden járművezetőnek szembe kell néznie. Az Ön által választott gumiabroncsok meghatározhatják az egész vezetési élményt - a gumiabroncsok befolyásolják, hogy mennyire jól kezelhető az autója, milyen sebességgel tud vezetni, és milyen körülmények között tud vezetni.

De a legfontosabb, hogy befolyásolják autója biztonságát. A legjobb gumiabroncs nem egy univerzális, egy méretre szabott termék - az Ön személyes vezetési stílusától is függ. Az alábbi hét kritérium alapján megítélheti, hogy mely gumiabroncsok felelnek meg leginkább az Ön igényeinek.

1. A gumiabroncs szélessége

A gumiabroncs szélességét a gumiabroncs címkéjének első három számjegye mutatja. Egy P195/50/R15/V típusú gumiabroncs például 195 milliméter széles lenne. A gumiabroncs szélessége a tapadás szempontjából fontos - egy szélesebb gumiabroncs jobban érintkezik az úttal, így nedves úton jobb. Egy keskenyebb gumiabroncs kevésbé hasznos a tapadás biztosítása szempontjából, de a kisebb érintkezési felület miatt kevesebb zajt csap menet közben. Minden időjárási körülmények közötti teljesítmény vagy vezetési kényelem: Önön múlik.

2. A gumiabroncs profilja

A gumiabroncs szélességéhez szorosan kapcsolódó másik tényező a gumiabroncs profilja. Ez az oldalfal vastagsága, a gumiabroncs szélességének százalékában kifejezve. A gumiabroncs profilját a címkén is megtalálhatja. Ha a gumiabroncs címkéjén a P195/50/R15/V felirat szerepel, akkor a gumiabroncs profilja 50-es. A magas profil (50 felett) nagyobb védelmet nyújt, a kényelmesebb vezetés és a hosszabb élettartamú kerekek érdekében. Az alacsony profilú gumiabroncs ezzel szemben hajlamosabb a sérülésekre, de a keskenyebb oldalfalakat szebbnek tartják, és jobb kormányozhatóságot biztosít.

3. A gumiabroncs mérete

Biztonsági okokból fontos, hogy az autójának megfelelő méretű gumiabroncsokat szerezzen be. A nem megfelelően illeszkedő gumiabroncsok további terhelést okozhatnak a kanyarokban, vagy akár le is szakadhatnak menet közben, közúti balesetet okozva. A gumiabroncs méretét a gumiabroncs címkéjének két számjegye jelöli, amely az "R" (Radial) betű után következik. Például a P195/50/R15/V esetében a gumiabroncs mérete, azaz belső átmérője R15, vagyis 15 coll.

4. Sebesség szerinti besorolás

A sebességkategória a gumiabroncs címkéjének utolsó betűje, tehát ha a gumiabroncs címkéjén a P195/50R15/V szerepel, akkor a V a sebességkategória. Ez a betű egy bizonyos sebességnek felel meg az alább felsorolt sebességtáblázaton. Általában a magasabb sebességkategória jobb tapadást és fékerőt, de kevésbé tartós futófelületet is jelent. Ha gyors vezetést tervez, érdemes lehet magasabb sebességet bíró gumiabroncsokat beszerezni, és gyakrabban cserélni őket.

Sebesség szintek:

  • Q - 160 km/h S - 180 km/h T - 190 km/h U - 200 km/h H - 210 km/h V - 240 km/h
  • W - 270 km/h Y - 300 km/h (Y) - 300 km/h felett

5. Futófelület mintázat

Az abroncsok futófelületének mintázata háromféle lehet - szimmetrikus, irányított és aszimmetrikus.

A szimmetrikus a legelterjedtebb típus, keskeny futófelületű, hullámos mintázatban elrendezett futófelület. Ezek a gumiabroncsok a legjobbak a csendes teljesítményhez, de esőben kevésbé teljesítenek jól, mivel a kialakítás nem alkalmas a víz szétterítésére.

A legjobb esőteljesítményhez irányított futófelületre van szükség, azaz széles V alakú futófelületre, amelyet úgy terveztek, hogy csak egy irányba forogjon. A szélesebb kialakítás miatt ezek a gumiabroncsok jobban eloszlatják a vizet és jobban tapadnak az úton. Ez a kialakítás azonban sokkal zajosabbá is teszi őket a szimmetrikus abroncsokhoz képest, ami vezetés közben zavaró lehet.

Az aszimmetrikus futófelület mindkét problémán segíthet - ezeket a futófelületeket úgy tervezték, hogy a felület egyik fele az esőzésre, a másik fele pedig a zajcsökkentésre alkalmas, így mindkét világból a legjobbat élvezheti. Ezek általában drágábbak, így csak Önön múlik, hogy áldoz-e a többletköltségre. Az Ön számára megfelelő futófelületi mintázat az Ön vezetési igényeitől és szokásaitól függ: a jó nedves időjárási teljesítményt vagy a csendes vezetést biztosító gumiabroncsra van szüksége, vagy ezek mindegyikére?

6. A gumiabroncs kora

A gumiabroncsoknak nem kell az úton lenniük ahhoz, hogy tönkre menjenek, miután még tárolás közben is lágyulhat a gumi idővel. A biztonság kedvéért ne vegyen 4 évnél idősebb abroncsokat. A gyártási dátum az oldalfalon található DOT-kód utolsó négy számjegyében található. Például a "2410" azt jelenti, hogy a gumiabroncsot 2010 24. hetében gyártották. Ellenőrizze a gyártási dátumokat, hogy megbizonyosodjon arról, hogy biztonságos gumiabroncsokat vásárol! Az egy - két évig, megfelelően raktárban tárolt autógumi minősége azonos értékű, mint a teljesen új gumié.

7. A gyártó garanciája

A gyártók általában garanciát vállalnak a gumiabroncsaikra. A gumiabroncsokra vonatkozó garancia azonban meglehetősen korlátozott lehet, gyakran hosszú listát tartalmaznak azon károkról, amelyekre nem terjed ki a garancia. A különböző gyártók ráadásul különböző időtartamot is kínálnak a garanciájukra. A garanciára vonatkozó információkat megtalálja az autogumi.shop.hu web-áruház fő oldalán az Általános Szolgáltatási Feltételek (ÁSZF) leírásában.

Olcsó vagy drága gumiabroncs dilemma

Az olcsó gumiabroncsok vásárlásának előnyei

Szinte magától értetődő (de mégis ki kell mondani) hogy az olcsó gumiabroncsok vásárlásának legfőbb előnye az ára, különösen, ha nem tervezett vásárlásról van szó, példáúl ha a gumi defektet kapott és javíthatatlan, az olcsó gumiabroncsok tűnnek ideálisak.

Van bizonyos minimális szabvány, azaz a gumiabroncsoknak meg kell felelniük bizonyos uniós előírásoknak (amelyek a gumiabroncsok címkéjén olvashatók).

Ez azt jelenti, hogy az olcsóbb gumiabroncsok rosszabb üzemanyag-hatékonysággot, nagyobb útzajt, vagy rosszabb fékteljesítményt eredményezhetnek. Egyesek ezért úgy vélik, hogy az olcsó gumiabroncsok vásárlása nem gazdaságos.

Más vélemények szerint az olcsó gumiabroncsok élettartama rövidebb, hamarabb cserére szorulnak, mint a drágábbak. Egy újabb példa arra, hogy "olcsón vásárolj, de kétszeresen", ahogy a mondás tartja.

De nézzük meg, miért érdemesebb mégis prémium gumiabroncsba beruházni.

A drágább gumiabroncsok vásárlásának előnyei

A drágább gumiabroncsok vásárlása - nyilvánvalóan - nagyobb kiadással jár. Bizonyos esetekben azonban a többletkiadás valójában okosabb vásárlást jelenthet, ha figyelembe vesszük a gumiabroncs teljesítményét és hosszú élettartamát, mint egy olcsó vásárlás esetén.

Több ok is alátámasztja azt az feltevést, hogy a prémium abroncsmárkák megérik az árukat. A híres gumigyártó cégek milliókat költenek termékeik kutatására és tesztelésére azok minőségének és jellemzőik javítására törekedve. Ez azt jelenti, hogy a gumiabroncsok gondosan csiszolt és kifinomult gyártási tapasztalattal készülnek, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt nyújtsák. Még vegyészeket is alkalmaznak, akik segítenek a gumikeverékek kialakításában és az összetevők megfelelő kombinációjának megtalálásában a gumiabroncsaikhoz.

Emiatt sokan úgy vélik, hogy a prémium abroncsok jobb teljesítményük miatt hosszú távon gazdaságosabb vásárlást jelentenek. Az árnál több szempontot is figyelembe kell venni, azonban nem csak a gumiabroncs áráról van szó.

Attól, hogy valami drágább, még nem feltétlenül jelenti azt, hogy jobb termékről van szó. Rengeteg szakértő végzett teszteket az olcsó és a drága gumiabroncsok teljesítményének összehasonlítására. Ezek gyakran arra a következtetésre jutnak, hogy a prémium márkák összességében jobb ár-érték arányt képviselnek.

Ön is eldöntheti, hogy mit gondol. A korábban említett uniós gumiabroncscímkék azért vannak, hogy gyors és egyszerű áttekintést adjanak a gumiabroncsok jellemzőiről és várható teljesítményéről.

Az uniós gumiabroncs címkék három kulcsfontosságú információt mutatnak:

  • Üzemanyag-hatékonyság: hogyan befolyásolja az abroncs a gépjármű üzemanyag-fogyasztását
    A-tól (legjobb) G-ig (legrosszabb) osztályozva
  • Nedves úton történő fékezési teljesítmény: mennyire lassul le és reagál fékezésre nedves körülmények között az abroncs
    A-tól (legjobb) G-ig (legrosszabb) osztályozva.
  • Zajszint: a gumiabroncs zajszintje az úton, 1 hanghullámtól (legcsendesebb) 3 hanghullámig (leghangosabb), valamint az áthaladó zaj szintje decibelben (pl. 72 dB).

A zajszennyezés szempontjából nyilvánvalóan olyan gumiabroncsot szeretne, amely csendesen teljesít. Olyan gumiabroncsot is szeretne, amely vizes úton való megálláskor is biztonságban tartja Önt, ezért a nedves úton nyújtott teljesítmény kulcsfontosságú szempont.

A pénzügyi kiadások tekintetében az üzemanyag-hatékonyság a legfontosabb szám, amelyet figyelembe kell venni. Ugyanis egy hatékonyabb gumiabroncskészlet akár költséghatékonyabb is lehet, mint egy olcsóbb, nem hatékony gumiabroncskészlet.

Valószínűleg azt várnánk, hogy a drágább abroncsmárkák jobb eredményt érnek el ezen a három területen, de ez nem mindig van így.

Vizsgáljuk meg mindezt egy példa segítségével!

Veszünk egy 4 darab „A” üzemanyag-hatékonysági besorolású prémium gumiabroncsból álló szettet, darabonként 50 eFt-ért, összesen 200 eFt-ért. A gumiabroncsok tegyük fel, hogy 40000 km-t tesznek meg, miközben az átlagos üzemanyag-fogyasztás állandó: 8l/100 km. Az átlagos üzemanyagköltség ez idő alatt állandó: 480 Ft/l

A teljes üzemanyagköltség: 1 536 eFt lenne.

A gumiabroncsok (200 eFt és az üzemanyag 1536 eFt összköltsége = 1736 eFt

Most képzeljük el, hogy egy sokkal olcsóbb gumiabroncs készletet választ. Vesz 4 gumiabroncsot darabonként 25 eFt-ért, amiért 100 eFt-ot költ. Ez a prémium szett árának a fele. De ezek a gumiabroncsok „G” üzemanyag-hatékonysági besorolásúak, így az átlagos üzemanyag-fogyasztás 10%-kal 8,8 l/km-re nő. Ugyanannyi mérföldet tesz meg, ugyanazzal az átlagos üzemanyagköltséggel.

A teljes üzemanyagköltség ebben az esetben 1690 eFt

A gumiabroncsok 100 eFt és az üzemanyag 1639 eFt összköltsége 1790 eFt

Annak ellenére, hogy a prémium abroncs vásárláson 100 eFt-ot spórolt a prémium opcióhoz képest, az olcsóbb opció rosszabb üzemanyag-hatékonysága azt jelenti, hogy a gumiabroncsok élettartama alatt valójában 54 eFt-tal rosszabbul jár.

Ez azonban csak egy példa, és előfordulhat, hogy az Ön gumiabroncs vásárlása és gépjárműve más eredményt hoz.

Ár-érték arány

A gumiabroncsok az autó egyetlen olyan részei, amelyek ténylegesen érintkeznek az úttal. Ezért fontos, hogy az új abroncsok kiválasztásakor figyelembe vegye az olyan biztonsági jellemzőket, mint a féktávolság.

Végső soron mindenki arra törekszik, hogy a legjobb ár-érték arányú gumiabroncsot kapjon a pénzéért. Bár olcsóbbnak tűnhet egy olcsó gumiabroncs megvásárlása, szánjon időt arra, hogy megvizsgálja a lehetőségeket üzemanyag-hatékonyság szempontjából is. Az autogumi.shop.hu web-áruház készletén lévő bármely gumi fotójára klikkelve feljön a uniós gumiabroncs címke, amely alapján tanulmányozhatja a gumiabroncs paramétereit.

Előfordulhat végül, hogy kezdetben a költséghatékonyabb gumikért többet fizetni, de később költségmegtakarítást érhet el és ráadásul biztonságosabban is vezethet.

Tényleg számít a gumiabroncs mérete?

Egyszerűen fogalmazva, minél nagyobb a gumiabroncs, annál jobban tapad a járműve az úton. Ahogy nő a gumiabroncs szélessége, úgy fed le nagyobb felületet az úton. Ez a nagyobb érintkezés az útburkolattal több kapaszkodót biztosít a járművének, ami növeli a kezelhetőségét és a manőverező képességét.

Szóval, valóban számít a gumiabroncs mérete? A rövid válasz: igen. De számít-e a kerékméret? Attól függ.

A kerekek és a gumiabroncsok nem felcserélhető szavak. A gumiabroncsok a kerékfelépítés részét képezik. Például a járművének van egy meghatározott méretű felnije, de vásárolhat különböző méretű gumiabroncsokat, amelyek illeszkednek ezekhez a felnikhez, mindaddig, amíg a gumiabroncsok közepe a megfelelő méretű. Ennek ellenére egy nagyobb felnikkel rendelkező járműre gyakran nagyobb gumiabroncsok is felférnek, mint más járművekre.

Nagyobb kerekek = nagyobb számlák

Összességében a nagyobb gumiabroncsok és kerekek jobban növelik a jármű vonóerejét, azonban a nagyobb gumiabroncsok nagyobb árat is jelentenek. Próbálja megtalálni a legjobb egyensúlyt a méret és a költségvetése között. Ha járművének megvásárlásakor nagyobb kerekek mellett dönt, lehet, hogy eleinte nem látja ezt az áremelkedést, de amikor a nagyobb kerekeket és abroncsokat le kell cserélnie, a csere költségei magasabbak lesznek, mint annak, aki kisebb kerekekkel rendelkező járművet vezet.

Ha egyszer kiválasztotta a járművéhez a gumiabroncsok méretét, akkor a pótkerekek vásárlásakor ragaszkodni fog ehhez a mérethez. Ennek oka, hogy egy eltérő méretű gumiabroncs összezavarhatja a sebességmérőt, és akár kárt is okozhat a jármű blokkolásgátló rendszerében és a stabilitási rendszer kalibrációjában. Ez vonatkozik a kisebb és a nagyobb méretű gumiabroncsokra való váltásra egyaránt. A nem megfelelő oldalfalmagasságú, nagyobb méretű gumiabroncsokra történő váltás károsíthatja a jármű felfüggesztési rendszerét, a kerekeket és magukat a gumiabroncsokat és a sebességmérő hibás leolvasásának kockázatát is magában hordozza.

Ha azonban a nagyobb átmérőjű kerékméreteket alacsonyabb profilú gumiabroncsokhoz illeszti, a sebességmérő és a kilométer-számláló nem tapasztalhat semmilyen változást. Ez a beállítás azt jelenti, hogy a gumiabroncsok rövidebb oldalfalakkal rendelkeznek, ami merevebb oldalfalakat jelent, és nagyobb az esélye a defektnek, ha kátyúba ütközik.

Amikor lecseréli gumiabroncsait, próbáljon meg ragaszkodni az azonos márkához és mérethez, mivel a keverés és a párosítás miatt járművén különböző gumiszálak maradnak, ami kipörgést és irányíthatósági veszteséget okozhat.

Tippek az új felnik és gumiabroncsok vásárlásához

Az átlagos sofőr talán nem tudja pontosan, hogy mit keres, amikor új gumiabroncsokat vásárol, de amíg szem előtt tart néhány alapvető szabályt, a gumiabroncsok és felnik cseréje egyszerű.

Amikor új gumiabroncsokat keres, olyan méretnevekkel találkozik, mint például 235/75R15 vagy P215/65R15. Ezek a címkék zavaróak lehetnek, ha nem tudja, hogyan kell elolvasni őket, de ha egyszer megtanulja a gumiabroncsok nyelvét, akkor egyértelműbbé válnak.

A kód bal oldalán három számot és néha betűket találunk. A számok azt jelzik, hogy az abroncsok milyen szélesek, milliméterben, oldalfaltól oldalfalig. Minél nagyobb ez a szám, annál több útfelületet érint a gumiabroncs.

Ha a bal oldalon egy betűt lát, az a gumiabroncs típusára utal. A következő betűket láthatja:

  • "P", ami a személygépkocsi gumiabroncsot jelenti. Ez a betű azt is tudatja, hogy a gumiabroncs az Egyesült Államokban érvényes szabványoknak megfelelően készült. Ha nincs betű, az azt jelenti, hogy az európai szabványoknak megfelelően készült. A két típus eltérő terhelhetőséggel rendelkezik.
  • "LT", a könnyű tehergépkocsiabroncsok esetében. Az ezekkel a betűkkel kezdődő abroncsméretek könnyű tehergépkocsikhoz készültek. Magasabb psi-értékkel rendelkeznek, hogy jobban bírják a pótkocsikat és a nehéz terheket.
  • "ST", a speciális pótkocsira. Az ezekkel a betűkkel kezdődő abroncsméretek csak pótkocsikerekekre valók.

Egy P215/65R15 méretű gumiabroncsot használva példaként elmondhatjuk, hogy az abroncs személygépkocsira való, és 215 milliméter széles.

A kód jobb oldalán két szám, egy betű és még két számot van feltüntetve. Az első számsor a gumiabroncs magasságának a szélességhez viszonyított oldalarányát jelöli. P215/65R15 példánkban ezek a számok 65-öt jelentenek, ami azt jelenti, hogy az abroncs oldalfalának magassága 65%-ban megegyezik az abroncs szélességével. A középső betű a perjel jobb oldalán a gumiabroncs gyártási módjáról árulkodik, és leggyakrabban az "R", azaz radiál. Ez azt jelenti, hogy a gumiabroncs rétegei sugárirányban futnak át rajta.

Az utolsó szám is fontos, mivel ez mutatja meg, hogy milyen méretű kerékre illik a gumiabroncs. Példánkban ez a szám 15, ami azt jelenti, hogy a gumiabroncs egy 15 collos átmérőjű keréktárcsára illik.

További tippek

Esetenként előfordul, hogy a gépkocsi első és a hátsó kerekei eltérő méretű gumiabroncsokkal és felnikkel rendelkeznek, amit szakaszos gumiabroncsoknak neveznek. Ez leggyakrabban az „izomautóknál” fordul elő, például a Mustang, a Challenger és a Camaro esetében. Ez azért működik, mert a hátsó kerekeknek nem kell úgy elfordulniuk, mint az első kerekeknek.

Minél nagyobb a felni, annál nehezebb és drágább lesz új gumiabroncsot vásárolni. Ha egyszer elkezdünk nagyméretű abroncsokat használni, előfordulhat, hogy csak néhány abroncsgyártó gyártja az Ön méretét. Ez a probléma azonban általában elkerülhető az autókereskedésekben kapható átlagos járműveknél.

A nagy kerekek általában vékonyabb abroncsokat jelentenek. Minél vékonyabb a gumiabroncs, annál kevésbé bírja a durvább utakat és a kátyúkat, ami defektekhez vezethet.

Használt gumiabroncs vásárlás

Sokan próbálják csökkenteni költségeiket használt termékek vásárlásával, ez alól a gumiabroncsok sem számítanak kivételnek. A használt gumik mellett csak egyetlen érv szól: az azonnali költség kevesebb, mint új gumiabroncs vásárlása esetén. 

Összehasonlítás helyett egyszerűbb amellett érvelni, hogy lehetőleg miért NE vegyünk használt gumiabroncsot.

A megfelelő gumiabroncsok használata nem csak anyagi, hanem biztonsági kérdés is. 
Mint minden mást, a használat a gumit is koptatja, de olyan dolgok is hatással vannak rá, mint az UV sugárzás vagy egyes tisztítószerek. A gumi rugalmasságát befolyásolják ezek a tényezők, idővel megkeményedik az abroncsok anyaga. A kopás hatással van a tapadásra, jégen és esős időben sokkal könnyebben csúszik a gumi, azaz a fékút lényegesen hosszabb lesz.
Ha ennyivel nem győztük meg, akkor tegye fel magának a kérdést: miért cserélte le a korábbi tulajdonos a gumit?  Az esetek többségében a gumi kora vagy kopása áll a háttérben, amit nem érdemes mástól megörökölni, főleg, ha még fizetnünk is kell érte. 

Néhány tanács azoknak, akik mégis használt abroncsok mellett döntenek:

  • Ellenőrizzük, hogy vannak e sérülések a gumiabroncson, az oldalfalra is figyelve, ugyanis a gumi oldala is sérülhet, például parkolás közben amikor a padkának súrlódik.
  • Semmi esetre sem vegyünk 5 évesnél idősebbet. A gyártási évet könnyen ellenőrizhetjük magán az abroncson (DOT). Korábbi cikkünkben írtunk az abroncsok azonosításáról.
  • A mintázat mélységét mindenképp ellenőrizzük le. Lehet bármilyen, csak néhány éves a gumi, ha a futófelülete már nagyon el van kopva, az élettartama nem lesz hosszú. Lehetőleg haladja meg a mintamélység az új abroncs mintamélységének a felét. Egy új abroncson általában 8-9 mm a mintázat mélysége.
  • Tudjuk meg az eladótól az abroncsok tárolási módját, ha ez lehetséges. Ha az egymásra pakolt abroncsok száma meghaladja a 8-at, az rossz jel. Természetesen mindig kétesélyes, hogy őszinte választ kapunk, vagy sem. 
  • Azt is próbáljuk megtudni, hogy milyen volt a gumi előélete. Ha szerencsénk van, akkor új autó vásárlása után azonnal lecserélték a gumit és így szinte újat kapunk, de lehetséges, hogy egy teljesen ápolatlan, szabadban tartott, időjárás viszontagságainak kitett jármű abroncsait akarják eladni.

Amennyiben nem tesszük meg legalább ezeket a lépéseket, később nem csak rákényszerülünk majd, hogy elköltsük az olcsóbb termék vásárlásával megspórolt pénzünket, de saját és utastársaink életét is veszélyeztetjük. 

Hosszú távon akkor vagyunk a legköltséghatékonyabbak, ha új gumiabroncsokat szerzünk be, amelyeket rendszeresen karbantartunk, megfelelő vegyszerekkel tisztítunk. 

Biztonságos használt gumiabroncsokat vásárolni?

Nemrég valaki a tanácsunkat kérte használt gumiabroncsok vásárlásával kapcsolatban. Csábító, ha ezt az utat választjuk és egy használt gumiabroncs új életre keltése még környezetbarátnak is tűnik. A fogyasztók manapság érthetően próbálnak költséget csökkenteni és új csereabroncsok vásárlása helyett használtakat beszerezni. A nyersanyag árak és egyéb költségek emelkedésével a gyártók gumiabroncs árai is emelkednek. Egyes fogyasztók úgy dönthetnek, hogy olcsóbb alternatívát keresnek, ha részben kopott használt gumiabroncsokat vásárolnak. Ez vajon jó módja annak, hogy pénzt takarítson meg?

Válaszunk: egyértelműen nem. Ne vásároljon használt gumiabroncsokat: nem tudhatja, hol és hogyan voltak felszerelve és hogyan használták. A gumiabroncsot túlterhelten, a szükségesnél kisebb nyomáson vagy túl nagy sebességgel hajthatták. Bármelyik tényező, ​​vagy kombinációja olyan külső károsodáshoz vezethet, amely kívülről nem látható. Röviden, a használt gumiabroncs veszélyes lehet.

Mi a valószínűsége annak, hogy biztonságosak? Senki sem tudja igazán és ezért tévedhetünk az óvatosság oldalán. Ezenkívül a gumiabroncsok elöregednek, anyaguk egyre ridegebbé válik és bármikor bekövetkezhet váratlan tönkremenetelük. Egy régi, nem használt tartalék gumiabroncs túlélheti a tervezett 9-10 éves maximális, teljes élettartamát, de nem biztonságos tovább használni. Ne kockáztasson olyan autógumi vásárlásával, amelynek nem ismeri előéletét. Vásároljon új gumiabroncsokat, és nézze meg DOT-kódját, hogy megbizonyosodjon arról, mi gyártási évük. Az abroncsgyártók nemzetközi gyakorlata szerint egy gumiabroncs teljes élettartama nem haladhatja meg a 10 évet. Megfelelő tárolási körülmények között egy 2 éves gyártási idejű gumiabroncs azonos értékű, azonban gyakran olcsóbb a teljesen új, 1-2 hónapos gumiabroncsnál.

A www.autogumi.shop.hu web-áruház nem árul használt gumiabroncsokat. Igaz, hogy egyes gumiabroncs-kereskedők árulnak és sok egyén is online és helyi újságokban értékesít használt autógumikat, de a vevők magas kockázatot vállalnak, miután semmit sem tudnak a gumiabroncsok múltjáról. Ezzel szemben minden új gumiabroncs regisztrálásra kerül az értékesítőknél a vevő érdekében is, a közvetlen értesítést követő, esetleges visszahívás, garanciális probléma rendezése esetére. Ez a kapcsolat megszakad, ha használt gumikat vásárol.

Ennek ellenére azt kérdezhetik: sok használt autót értékesítenek mégis használt autógumikkal, mégis miért ne vásárolhatnának használt gumikat? Ez igaz, de nem tudhatják, hogy az abroncsokat milyen körülmények között használták. Ismerhetik a használt jármű állapotát, futásteljesítményét és kérhetik az eladótól a gépjármű szervízkönyvét, javítási, karbantartási igazolásait. Nem sok információ van azonban arról, hogy milyen a gumiabroncsok valós állapota. Mondhatjuk, hogy ha az autót elhanyagolták, akkor valószínű, hogy a gumiabroncsait is. Ettől függetlenül a kopott gumiabroncsok újakra való cseréje előny lehet egy használt autó értékesítése során is.

Tekintse meg a www.autogumi.shop.hu gumiabroncs készletét, amely segít kiválasztani az Ön igényeinek és járművének megfelelő méretű gumiabroncsokat. Ha nem ismeri gépjárművének megfelelő gyári vagy váltó méreteket, kérjük, vegye igénybe gumi keresőnket

Mikor kell ősszel téli gumiabroncsra váltani

A téli gumiabroncsok számos olyan speciális jellemzővel rendelkeznek, amelyek nagyszerűen biztosítják a tapadást jeges, hideg vagy havas utakon. Előnyösebbek, mint az egész szezonra való gumiabroncsok (más néven 4 évszakos gumik), mert különösen fagypont alatti hőmérsékleten jobban tapadnak: jobb indulás, megállás és kanyarodás.

Általános szabályként elmondható, hogy a nyári vagy 4 évszakos gumiabroncsokról akkor kell téli gumiabroncsokra váltania, amikor a levegő jellemző hőmérséklete vezetés közben 7 Celsius fokos vagy annál alacsonyabb hőmérsékletre csökken. Még ha napközben ennél magasabb hőmérséklet is van, ha csak a hidegebb reggeleken és estéken vezet, akkor is ezt a hőmérsékletet kell figyelembe vennie.

A téli gumiabroncsok ennél magasabb hőmérsékleten is kibírják a használatot, de nem lesznek a legjobbak. Ennek megfelelően csak akkor szereltesse fel őket, ha tartósan 7 fokos, vagy az alatti napokra számít.

A téli gumiabroncsok javítják a tapadást hideg körülmények között, mivel gyártásuk során olyan speciális gumikeveréket használnak, amely alacsonyabb hőmérsékleten jobban megfelel a tapadási követelményeknek. Nem keményedik meg úgy, mint a nyári gumi, így még fagypont alatti hőmérsékleten is jobb tapadást biztosít. A téli gumiabroncsok felületén lamellák vannak kiképezve, amelyek jobb tapadást biztosítanak jeges, havas vagy latyakos felületen. A lamellák apró rések a gumiabroncs futófelületén, amelyek az abroncs gördülésekor kinyílnak. A lamellák felfogják a vizet vagy a havat, és eltávolítják azt a gumiabroncs érintkezési felületéről, így biztosítanak jobb tapadást!

Kövesse a környék időjárását és az előrejelzéseket! Mindenképpen ellenőrizze az úti céljához vezető utakat, ha hosszabb távra tervez! Ne feledje, hogy a csökkenő hőmérséklet károsíthatja nyári gumiabroncsait, még akkor is, ha még nem lát jeget vagy havat az utakon!

A hideg időjárás még száraz utakon is megkeményíti a nyári gumiabroncsok anyagát, amely így elveszíti tapadását, ami azt jelenti, hogy lényegesen hosszabb lehet a fékút. Legkésőbb, amint a hó elkezd megmaradni, elő kell vennie a téli gumiabroncsokat a hólapáttal együtt

A téli gumikkal való nyári vezetés károsítja azokat?

A valódi hőségben (30 fok felett) való vezetés szinte biztosan károsítja a téli gumiabroncsokat, amelyek nagyon gyorsan elhasználódnak. A gumi nagyon puha lesz, ahogy a hőmérséklet emelkedik. Minél jobb egy gumiabroncs az extrém hideg hőmérsékleten, annál rosszabb lesz az extrém hőség kezelésében. Júliusban téli gumival vezetni nem jó ötlet.

Mikor érdemes tavasszal nyári gumiabroncsra váltani

A téli gumikról a nyári gumikra való váltás nem egy adott dátum, hanem a hőmérséklet és az útviszonyok alapján történik.

Akkor érdemes nyári gumiabroncsokra váltani, ha az utak tiszták, az előrejelzés szerint az Ön vezetési idejében átlagosan 7-10 Celsius fok vagy annál magasabb lesz a hőmérséklet, és fagypont alatti hőmérséklet nem valószínű. Ilyen körülmények között a nyári gumiabroncsok jobb teljesítményt nyújtanak, mint a téli gumik.

A négyévszakos gumikkal való vezetés télen károsítja azokat?

A nyári gumikkal való vezetés télen károsíthatja azokat, és rendkívül veszélyes. Ha azonban már átállt a nyári gumikra, és jön egy váratlan fagypont körüli hideg nap, az abroncsai szinte biztosan rendben lesznek. Csak ügyeljen az útviszonyokra és saját biztonságára.

Amikor a hőmérséklet lényegesen alacsonyabb lesz – fagypont alatt -, az úgynevezett "üvegponton" a gumik megkeményednek. Gondoljon a víz jéggé válására: a különbség nem ilyen drámai, de ez egy kiindulási pont lehet az összehasonlításhoz. A fizikai változások következtében a tapadás jelentősen csökken.

Gumikopás ellenőrzése és megelőzése

A gumik rugalmasak és ellenállók, ideális körülmények között éveken át kitarthatnak. Az abroncsok, bizonyos esetekben szabálytalan módon kophatnak, ami defekthez vagy akár balesethez is vezethet.

A gumik kopásállapotát szemrevételezéssel, összehasonlítással magunk is értékelhetjük.

Féloldalas kopás

  • Féloldalas kopás a futómű nem megfelelő beállítása miatt történhet. Ez alatt azt értjük, hogy a kerekek túlzottan szét- vagy éppen összetartanak a gyári értékhez képest. Így a kerék a gumi egyik felén jobban tapad és így erőteljesebb a kopás.
  • A tengelygeometria torzulása a figyelmetlen vezetés miatt is kialakulhat. Mindannyian ismerjük a magyar utakra jellemző kátyúkat, de még a padkának ütközés is okozhat ilyen téren problémákat. Egy-egy ilyen esemény után érdemes az abroncs mellett a futómű beállításait is ellenőriztetni.
  • Ilyen kopást okozhat még a nem gyári abroncsméret és a karosszéria helytelen szerelése is.
  • Megelőzni rendszeres ellenőrzéssel és gyári értékek betartásával lehetséges.

Középső kopás

  • A középső kopás a nagy teljesítményű járműveknél fordul elő leggyakrabban.
  • Nagy sebesség mellett a gumiabroncs futófelületének közepe erősebben nyomódik az úttesthez, így erősebb is a középső felület kopása. Ez a folyamat felgyorsulhat, ha a gumiabroncsot a gyári nyomás maximumához közel, vagy felette tartjuk.
  • Itt a futómű ellenőrzése és a guminyomás gyári értéken belül tartása a legbiztosabb eljárás.

Kopás mindkét szélen

  • Ha a gumiabroncs mindkét szélen kopottabb, valószínűleg alacsony a benne lévő nyomás, ami csökkenti a bordázat élettartamát a szélein és túlmelegedéssel járhat, ami a gumiabroncs tartósságát rontja.
  • Pénztárcánkba is jobban bele kell nyúlnunk, a gördülési ellenállás növekedése miatt.
  • A nyomás rendszeres ellenőrzése (2 hetente, de legalább havonta) a probléma megelőzéséhez nélkülözhetetlen.

Kagylós kopás

  • Kagylós kopásról beszélünk, amikor a futófelület különböző helyeken, egyenetlenül kopik, ami jellegzetes, kagyló formájú mintázatot eredményez. Ezt kezünkkel is észlelhetjük miközben a gumit a menetiránynak megfelelően görgetve kézzel végig tapintjuk.
  • Ezt a kopástípust általában a lengéscsillapító hibájára lehet visszavezetni. Ha az autó nem tudja felfogni az úthibák és egyenetlenségek erejét, az a gumi egyenetlen kopásához vezethet.
  • A lengéscsillapító rendszeres ellenőrzése szükséges a kagylós gumi kopás megelőzéshez.

Diagonális kopás

  • A kerekek kúszása eredményezhet ilyen kopást, a gumin egy, az autó síkjához képest 45 fokos szöget bezáró kopásminta jelentkezhet.
  • Ez a kopás az első kerekes autókra jellemző.
  • A futómű, a lengéscsillapító és a keréknyomás ellenőrzésével megelőzhető.

Kordszál szakadása

  • A gumiabroncs oldalából kitüremkedő dudor nagyobb kátyúba vagy magasabb járdaszegélybe futás miatt jelentkezhet.
  • A kordszálak elszakadását peremfalszakadás követheti, kevésbé súlyos esetben dudorok jelenhetnek meg az abroncson.
  • A körültekintő vezetés és a kátyúra futás utáni abroncs ellenőrzés a legjobb mód a későbbi problémák elkerülésére.

Futófelületi darabok kiszakadása

  • A nagy teljesítményű terepjárók estén jellemző, de nem gyakori.
  • Kanyarodás és erős gáz mellett a belső íven futó kerék elveszti a tapadását, kipörög és kis darabok szakadnak ki a gumi futófelületéből.
  • Óvatosabb, kevésbé „sportos” gázadással megelőzhető a gumi roncsolódása.

Foltos kopás (lapra fékezés, radírozott kopás)

  • Nagy erővel történő („satu”) fékezés okozza. A kerekek leblokkolnak, úttal érintkező felületük erősen felhevül, intenzíven kopik, fekete csíkot hagyva az aszfalton.
  • ABS-el rendelkező autók esetén ez a kopásfajta ritkább, de nem gátolja meg teljesen a gumik kopását.
  • A gumikat kímélő óvatosabb vezetési stílussal előzhető meg.

Néhány összefoglaló tanács a gumiabroncs állapotának ellenőrzéséhez

  • Az abroncsok állapotát két hetente, de legalább havonta ellenőrizzük.
  • Kátyúba hajtás vagy padkára futás esetén vegyük fontolóra a futómű műszeres ellenőrzését megfelelő szakszervízben, vagy gumiszervízben.
  • A guminyomás ellenőrző mérését lehetőleg hideg állapotban végezzük, ellenkező esetben már 1 megtett km is növeli a nyomást, így nem kapunk valós mérési eredményt.
  • Abban az esetben, ha a gumikba épített jelzősávok a felszínre kerülnek, egy szintben a bordákkal, azonnal ki kell cserélni a gumikat.
  • A gumiprofil mélységét is figyelni kell, szakszervízben külön eszközt használnak erre a célra, de ennek hiányában egy százas érmével is elvégezhető az ellenőrzés. Ha az ezüst külső kör elmerül a gumi bordái alá, a profilmélység még megfelelő.
  • 4 mm alatt veszélyesnek tartják, így ha az ezüst kilátszik, az abroncsot cserélni kell.
  • 2 mm alatti profilmélység mellett nem csak hogy büntetendő, de életveszélyes is vezetni az autót, különösen esős időben, nedves utakon.

+1 Tanács a gumiabroncs ellenőrzéséhez

A gumiprofil mélységétől függetlenül 7-8 év után okvetlenül cserélje le a gumikat újakra. Ennyi év után a gumi anyaga egyre ridegebbé válik, kevésbé tapad, a fékút hosszabb lehet és hajlamosabb a hirtelen meghibásodásokra. Példák 10 éves gumiabroncs tönkremenetelére:

Gumi kopás

Kirepedt autógumi

Gumiabroncsok energia hatékonysága

Üzemanyagot és ezáltal pénzt is megtakaríthatunk hosszútávon a jobb besorolású abroncsok vásárlásával. Érdemes kicsivel többet költeni a jobb energia-besorolású gumikra, ugyanis a fogyasztás megközelítőleg 20-30%-a a gumik tulajdonságaitól függ.

Minél nagyobb a gördülési ellenállás, annál több üzemanyagot használ a jármű. A gumiabroncsok besorolása, az energiaosztály ma már könnyen leolvashatók a gyártók számára kötelezővé tett energiacímkék segítségével. Az energia címke is segíti vásárláskor a gumik összehasonlítását.

Az üzemanyag felhasználáson felül a gumi energiacímkéjén helyet kaptak a gumik tapadására és az okozott zajszintre vonatkozó információk is.

Az Energiacímke

Az energiacímke, mint feljebb említettük, 3 részből áll:

  1. A gördülési ellenállás alapján kiszámolt üzemanyag felhasználás hatékonysága. A besorolások 'A'-tól 'G'-ig terjednek, ahol az 'A' a legenergia-hatékonyabb gumikra utal, amelyekkel a legtöbb üzemanyagot takaríthatjuk meg, a 'G' pedig a legkevésbé energia-hatékony gumikat jelenti a legnagyobb üzemanyag fogyasztással. 
  2. A tapadást mutatja nedves utakon ugyancsak 'A'-tól 'G'-ig. Itt az 'A' a legbiztonságosabb, míg a 'G' a legkevésbé biztonságos gumikat jelöli.
  3. Az abroncsok által generált zajszint, amelyet decibelben adnak meg, egy 3 szintű skálával kiegészítve.

Gumiabroncs energiacímke

Az energiacímke nem helyettesíti a laboratóriumi teszteket, a gyártók vagy mások által közzé tett információkat, amelyek részletesebben vizsgálják az abroncsokat, több kritérium alapján.

Mennyire számít a besorolás?

A kedvezőbb energiahatékonysági besorolással rendelkező gumikkal csökkenthetjük a gépjárművünk üzemanyag fogyasztását, ezáltal a gumik élettartama alatt akár több százezer forint üzemanyag költséget is megtakaríthatunk. Ha ezt a szintet nem is érjük el üzemanyagmegtakarítás által, a következő gumiabroncs szett árát és a hozzá tartozó alufelnik árát biztosan fedezni tudjuk majd belőle.

Vegyük azonban figyelembe, hogy az energiacímkék önmagukban nem fedik le az abroncsok minden minőségi és teljesítménnyel kapcsolatos aspektusát, csak elősegítik a választást.

Hogyan befolyásolja az autógumi az üzemanyag fogyasztást

Kicserélte az autógumiját és változást tapasztalt a gépkocsi üzemanyagfogyasztásában? Lehetséges, mert a megfelelően kiválasztott autógumi egy az azon tényezők között, amelyek üzemanyag költség megtakarításhoz vagy magasabb költségekhez vezetnek.

Üzemanyag megtakarítás és gördülő ellenállás

Ha olyan abroncsot keres, amely nem növeli meg a fogyasztást, azaz magasabb az energetikai hatékonyságuk, akkor először ellenőrizze az abroncs címkéjét.

A törvény szerint az Európai Únióban értékesített autógumikat el kell látni megfelelő, jól látható címkével. A címke a gépkocsivezető részére a modell teljesítményéről ad tájékoztatást három kulcs kategóriában:

  • a gumi üzemanyagmegtakarítási osztálya
  • fékezés és tapadás vizes felületen
  • zajkibocsátás szintje

Az üzemanyag felhasználás és a gördülési ellenállás.

A gumiabroncsok gördülési ellenállása akár 20%-ban befolyásolhatja  az üzemanyag felhasználást.

Ha olyan gumit szeretne választani, amelynek a legkisebb az átlagos fogyasztása és egyben a legmagasabb az energetikai hatékonysága, azokat az abroncsokat keresse, amelyek A osztályosak – a legjobbak a  hétosztatú skálán ha a gördülési ellenállásról vagy üzemanyag felhasználásról van szó.  

A címkéken lévő értékek lehetőséget adnak az egyes modellek összehasonlítására, amelyek segítenek az új autógumi szett kiválasztásánál. Ne feledje, hogy az autógumi mérete befolyásolja a tulajdonságait.

Mi az abroncs gördülő ellenállása?

A mozgáshoz szükséges energia és azon külső tényezők hányadosa, amelyek ezt a mozgást lassítják. A gördülési ellenállás befolyásolják többek között a aerodinamikai ellenállás, a tömeg, a futómű struktúrája és a futófelület alakja, a barázdák és lamellák, és a nyomás szintjétől.

Mi lehet még hatással az üzemanyagfogyasztásra?

A gumi tömege befolyásolja az üzemanyagfogyasztást – minél könnyebb egy modell, annál alacsonyabb a gördülési ellenállása és a gépkocsi kevesebb energiát használ a kerék mozgásához.

Az abroncs konstrukció a kipufogógázok emissziójára van hatással, a diagonális  modellek gördülési ellenállása 20%-kal magasabb a a radiálishoz képest.

A ….befolyásolják a gumi deformációját vagy elmozdulását menet közben, amely egyenesen átalakul alacsonyabb vagy magasabb gördülési ellenállásba.

A gumikeverék összetétele is fontos: a magasabb butadién, szilícium és szilán kötőanyag  tartalmú gumikeverékek gördülési ellenállása kisebb.

Megéri

A gumiabroncs élettartama agresszív vezetési stílus esetén lecsökkenhet 20-40 ezer kilométerre. A folyamatos haladást szem előtt tartók, akik odafigyelnek a gumiabroncsokra, 60-100 ezer kilométer megtételét is elérhetik  a gumik szüksges cseréjéig.

A gumik élettartamát növelheti, ha:

  1. Elkerüli az útakadályokat (kavics, fa és fémdarabok), amelyek előző járművekről eshettek le). Az úton található akadályok a gumik átfúródásához (szög, csavar, drót), az abroncs deformációjához (kavics) vagy a “köpeny” sérüléséhez vezethetnek.
  2. A járdaszigetek melletti óvatos parkolással elkerülhetjük az abroncs sérülését.
  3. Meggondoltan gyorsuljon és lassuljon – hirtelen fékezések és gyorsulások elkerülése Minden gumiabroncsnak van gyorsulási és tömegindexe, amit érdemes betartani.
  4. A guminyomás megfelelő szinten tartása – a modern gépkocsikban ezt a fedélzeti …..  figyeli helyettünk. A gépkocsi leterhelése szerint szüksges a guminyomást változtatni.
  5. Gumiabroncs időszakos ellenőrzése – ha felmerül a gyanú, hogy az abroncs megsérülhetett, ellenőrizzük és javíttassuk meg. Ellenőrizzük, hogy nem szorult-e valami a gumiabroncs felületébe. Amennyiben nem egyenletesen forognak, célszerű diagnosztikai vizsgálatra vinni a gépjárművet.
  6. Az abroncsok elhelyezkedésén változtassunk – ez már egy hagyományosan alkalmazott eljárás. A gumik másképp kopnak, így egy-egy gumi helyének megváltoztatásával elérhetjük, hogy a gumiabroncsok azonosan kopjanak.

Gumicsere utáni teendők

Miután az autónk gumijait nyáriról télire vagy téliről nyárira cseréltük, van néhány teendőnk. A lecserélt abroncsokat alaposan meg kell tisztítani. Ne a vízzel és a tisztítószerrel takarékoskodjunk, alaposan tisztítsuk meg a gumikat tárolás előtt. Ez a tisztítás egyszerűbbé teszi a tárolást. Ami ennél is fontosabb, a tisztítás és a helyes tárolás az autógumik élettartamára lehet hatással.

Az alaposan megtisztított és kiszárított gumikat egyenként műanyag zacskóba rakjuk (száraz közeg lehetőleg kevés levegővel) – van aki a vákuumcsomagolást részesíti előnyben. Ez a módszer a gumik anyagának természetes örgedési folyamatát lassítja.Megakadályozhatjuk így a pl. a penész megjelenését is.

Az autógumik helyes tárolása szintén pozitívan befolyásolhatja az élettartamot. A tárolás körülményei közül is érdemes néhányra külön odafigyelnünk. A gumikat lehetőleg sötét helyen kell tárolni, mert az UV sugárzás roncsolja a gumik anyagát. Ideális a 10-15 C° hőmérséklet. Nem ajánlott nyitott helyen, sem a földön tárolni őket a hőmérséklet ingadozás és a por miatt. Legalkalmasabb tárolóhely a jól szellőztethető pince.

A felnivel tárolt gumikat egyenként felfüggesztve, vagy egymásra helyezve célszerű tárolni. A felni nélküli gumikat felállítva és rendszeresen megforgatva tároljuk jól.

Felelős eljárás – mit tegyünk az elhasználódott autógumikkal? Újrahasznosítás

  • Energetikai felhasználás  - a gumik égetésével energiát nyerünk
  • Anyag újrahasznosítás – ez a gumik újrahasznosításának környezetbarát megközelítése. Az autógumik a gumin kívül általában textilt, acéldrótot és más anyagokat is tartalmaznak. A szükséges darálási és szétválogási művelethez ma már megfelelő technikák állnak rendelkezésre, Az autógumikból nyert textilszálakat hangszigeteléshez, a gumi őrleményt padló, elválasztólapok vagy burkolatok készítésére használják.

Rövidítések és jelzések az autógumikon

A gyártó jelén és az autógumi méretén túl a gyorsulási és tömegindexet, de egyéb hasznos információt is tartalmaznak, amelyek a gumi tulajdonságaira utalnak. Ezek a jelek tartalmazzák a gyártás évét, de azt is megmutatják, hogy nyári, téli vagy négyévszakos autógumiról van-e szó. Autógumi vásárláskor ezért nem elegendő a márka és a méret kiválasztása. 

Az új autógumikra kötelező jelleggel felkerül a zajszintre, a gördülési ellenállásra (üzemanyag felhasználásban mutatkozik meg) és a vízfilmen történő irányíthatóságra utaló címke.

Példa autógumi jelzésre: RFT típusú autógumik jelzése gyártók szerint

Az abroncsgyártók jelzései:

  • A sebességindex - SI (Speed Index)
  • A tömegindex – LI (Load Index)
  • DOT jelentése, értelmezése

RFT típusú autógumik jelzése gyártók szerint

A runflat típusú gumi oldala meg van erősítve, defekt után 80 km/h-ás sebességgel el lehet jutni vele a szervizig. Jelezheti ezt az autógumin az RFT, SSR, CSR, DSST, ROF, ZP, de akár kiírva is látható: RUNFLAT, vagy RUN ON FLAT. Ugyanezt jelentheti a az RF, XL, C REINFORCED stb a SUV, négykerék meghajtású járműveken, puttonyos vagy teherautókon. Az egyes gyártók más-más rövidítést alkalmaznak.

  • CSR Conti”Suport”Ring (CONTINENTAL)
  • DSST, ROF Dunlop”Set”Supporting”Technology (DUNLOP)
  • EMT Extended”Mobility”Technology (GOODYEAR)
  • HRS HANKOOK”Runflat”System
  • RFT Run”Flat”technology(BRIDGESTONE, FIRESTONE)

Az abroncsgyártók jelzései

  • C abroncsok a (könnyű) haszongépjárművekre
  • E4 az ECE jelölés, az E betű mögötti körben az ország jelölése
  • HP High”Performance -a teljesítmény abroncsok jelzése
  • Inside az aszimetrikus abroncs belső oldala, a szerelést segíti
  • M+S Mud&Snow (sár és hó) – a téli vagy a négyévszakos abroncs jelölése
  • MSF/FR gumik járdasziget elleni védelem FL/FP/RPD/ML)
  • 3PMSF – (3 peaks Mountain Snow Flake) a három hegycsúcs hópehellyel a hóval fedett utakon való közlekedésre ajánlott gumik jelzése
  • Outside az aszimetrikus abroncs külő oldala, a szerelést segíti
  • RF, REINF Rein”Forced – a megerősített gumi jelzése
  • Studed - ...téli gumi (nálunk nem engedélyezett)
  • UHP Ultra”Hight”Performance- magas teljesítményű gumik jelzése
  • ZR a 240km/h-nál nagyobb sebesség
  • XL eXtra2load – erősített oldalfalú abroncs, terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű, normál kivitelezésű abroncsoké

A sebességindex - SI (Speed Index)

A sebességindex a maximálisan megengedett sebességet adja meg km/h-ban. A sebességhatárt nagy betűk jelzik az alábbi táblázat szerint:

SI

L

M

N

P

Q

R

S

T

U

H

V

W

Y

ZR

Max sebesség

(km/óra)

 

120

 

130

 

140

 

150

 

160

 

170

 

180

 

190

 

200

 

210

 

240

 

270

 

300

 

>240

A tömegindex – LI (Load Index)

A tömegindex a gumi maximális terhelhetőségét jelzi 

A DOT kód és jelentősége

A DOT kód egy 12 számjegyű kód, amely minden abroncs oldalfalán található. Ez a kód azonosító információkat ad

  • A gyártóról,
  • A gyártósorról,
  • A gumi gyártásának időpontjáról.

A gumi gyártásának időpontja

A DOT kódban a legkeresettebb információ a gumiabroncs gyártási dátuma. Ezt az információt a kód utolsó négy számjegyében találja. Ha ez a szán 2421, akkor az abroncsot 2021. 24. hetében gyártották.

Van jelentősége, hogy figyeljük a DOT adatokat?

Az abroncs minősége szempontjából két adat jellemzi az életkort. A teljes élettartam és az élettartam. Ezeket az adatokat gondosan meg kell különböztetni egymástól.

A gumi teljes élettartama

A gumiabroncs teljes élettartama az abroncs gyári gyártásától napjainkig eltelt idő. Az abroncsgyártók nemzetközi gyakorlata szerint egy gumiabroncs teljes élettartama nem haladhatja meg a 10 évet. A DOT adatokból következtethet arra, hogy az autóján lévő gumiabroncsok nem haladják meg a teljes ajánlott élettartamot.

A gumi élettartama

Az abroncs élettartama az üzembe helyezéstől, azaz az autó kerekeire való felszereléstől a kopásig eltelt idő. Ezt az időt nem lehet pontosan meghatározni, mert a gumiabroncsok kopását számos tényező befolyásolja, mint pl.:

  • Egyéni vezetői vezetési stílus,
  • Megfelelő kerékgeometria, tengely és lengéscsillapítók állapota
  • a gumiabroncs futófelület-keverékének minősége
  • UV expozíciós idő
  • Útfelület minősége

A biztonsági statisztikák azt javasolják, hogy a gumiabroncs élettartama ne haladja meg a 4 évet, de legfeljebb 6 év (a gumiabroncsok minőségi karbantartását és gondozását feltételezve). Az abroncsok hosszabb élettartamának megőrzéséhez elengedhetetlen a megfelelő gumiabroncs futófelület és az adott gyártó minősége, a vezetés gördülékenysége, a jármű rendszeres garázsban történő parkolása és a rendszeres szervizvizsgálatok.

Mennyire frissek a boltokban kapható gumik?

A gumiabroncsok eredendően szezonális áruk. Amikor a hőmérséklet fagypont alatt van, a gumigyártó sorok rengeteg nyári gumiabroncsot gyártanak, hogy azok időben megfelelő mennyiségben készen álljanak az üzletek raktáraiban arra a pillanatra, amikor a hőmérséklet emelkedik, és a legtöbb sofőr váltani akar.

Az ebben a szezonban nem értékesített abroncskészleteket a gyártók és a minőségi kereskedők gondosan tárolják, hogy ne legyenek kitéve a hőmérséklet-ingadozásoknak, a szélsőséges hőmérsékleti hatásoknak és az UV-sugárzásnak, amelyek a gumiabroncsok öregedésének fő okai. Például a Michelin gyártója azt állítja, hogy 1 év tárolás = 3 hét használat.

A neves gumiabroncs-gyártók biztonsági tesztjei szerint a gyártástól számított 4 éven belül újként értékesíthetők a gumiabroncsok. Ezalatt az abroncs anyag- és menettulajdonságai nem változnak megfelelő tárolás esetén. Ezen idő után is további 5 év van hátra a gumiabroncs teljes élettartamának végéig, ameddig ez a gumiabroncs megbízhatóan, összehasonlítható minőségben fog szolgálni. A gumiabroncsok megfelelő tárolása ebben az esetben elsősorban a gumiabroncsok védelmét jelenti a magas hőmérséklettől, a nagy hőmérséklet-ingadozásoktól, az UV sugárzástól, a nedvességtől, az olajokkal vagy agresszív vegyszerekkel való érintkezéstől. A minőségi eladónál az a szabály, hogy a vásárlót tájékoztatni kell, ha 3 évnél régebbi gumiabroncsot adnak el.

Az abroncs származási országa (eredete)

Az abroncs gyártási országa az első két DOT-kódban van kódolva, amelyek a gyártóegységet azonosítják. A gumi oldalfalán található leírásból is megtudhatja a „Made in” felirat mögött.

Az ipari globalizáció miatt ma már nem mindegy, hogy melyik országban gyártják a márkás gumiabroncsot. Egy konszern minden gyárának azonos technológiai és minőségi előírásoknak kell megfelelnie, valamint azonos technológiai berendezésekkel és öntőformákkal kell felszerelni. A többlépcsős ellenőrzésen belüli összes fontos gyártási műveletet általában közvetlenül az anyagyár technikusai felügyelik. A gyártó felelős minden terméke minőségéért, származási országtól függetlenül. Ráadásul a gumiknál ​​nem az a fontos, hogy hol, hanem hogy melyik piacra gyártották. Mindig győződjön meg arról, hogy a vásárolt gumiabroncsokat az EU-ban és Magyarországon való használatra tervezték, hagyták jóvá és tanúsították.

Hogyan lehet megóvni az autógumik élettartamát

Gumiabroncsokkal szemben támasztott követelmények

Fontos, hogy a gumiabroncsok jó állapotban legyenek, az adott gépjárműhöz és felnihez méretezve legyenek és szezontól függetlenül megfeleljenek az időjárási és útfelületi viszonyoknak. Ne feledje, a gépjármű vezető felelős azért, hogy a járműve a szezonális és jellemző időjárási viszonyoknak és útviszonyoknak megfelelő gumikkal rendelkezzenek egész évben.

Futófelület mélység

A gumiabroncs futófelületének szükséges mélysége nyáron és télen eltérő.
A téli időszakban - általában novembertől április végéig -, a szükséges futófelület-mélység legalább 3 mm. 
A nyári időszakban - azaz a fent említett időszakokon kívül - a gumiabroncsok futófelületének legalább 1,6 mm mélynek kell lenniük.
A járműnek a fent említett időszakokon kívül is rendelkeznie kell téli gumiabroncsokkal (szögezéses vagy nem szöges), láncokkal vagy hasonlókkal, ha ez a megfelelő közúti tapadás biztosításához szükséges.

Az autógumik élettartamának csökkenését több módon is megelőzhetjük:

Óvatosan a járdaszegélyekkel 

Ha túl közel haladunk hozzájuk, vagy nekiütközünk a párhuzamos parkolás közben, lesúrolhatja a felnik felületét, vagy ami még rosszabb, meg is hajlíthatja őket. Sok modern felni jobban kidomborodik, túl nyúlik a gumiabroncs szélén, ezért könnyen megsérülhetnek egy sietős parkolás vagy egy másik sofőr hirtelen elkerülése közben. Nem tehetünk semmit a szabálytalanul közlekedő, illetve kevésbé rutinos autósok ellen, de gyakorolhatjuk a párhuzamos parkolást. Használjunk néhány bóját vagy más rugalmasabb tárgyakat, ami nem súrolja meg a felniket ütközés esetén, gyakorlás közben. A technika begyakorlásával megspórolhatunk magunknak akár több százezer forint karbantartási költséget.

A megfelelő anyagokat használja felni tisztításra

Az autószervizek látogatása minimumra csökkenthető, ha a felniket tisztán tartja, de ebben az esetben fennáll annak a veszélye, hogy rossz minőségű vagy az adott felni bevonatára nézve káros anyagokkal tisztítja meg őket. Az acélgyapot tönkretesz bizonyos ötvözeteket, a savas tisztítószerek pedig a porral együtt a korróziótól védő átlátszó bevonatot is lemarják a felniről. Ha egy tisztítószer használati utasítása öt percet vagy ennél is rövidebb időt ad meg a lemosására, akkor több mint valószínű, hogy savat tartalmaz. Szappan és víz, kombinálva az erőteljes súrolással szinte mindig a legbiztosabb módja annak, hogy a felnik tiszták, fényesek és sérülésmentesek maradjanak. Lehet, hogy egy kicsit tovább tart, de meghosszabbítja a felnik élettartamát is. A teljes körű szolgáltatást nyújtó autómosókban gyakran használnak savalapú tisztítószereket, ezért vigyázzon, amikor beviszi autóját. Kérdezzen rá, hogy milyen tisztítószert alkalmaznak. A savas szerek több kárt okozhatnak, mint hasznot.

Készítse elő a gumikat télre

A legtöbb ember tisztában van a téli gumiabroncsra való áttérés vagy a hólánc alkalmazásának fontosságával hideg, havas és jeges időben, de nem mindenki tudja, hogy a felnikre is figyelmet kell fordítani. A közutakra szórt só könnyen korrodálja a drága króm felniket, másokat károsíthat. Egy második, ellenálóbb téli szett hosszú távon mindkét típus élettartamát kiterjesztheti.

Acélfelnik

Acél felnik ajánlottak a téli vezetéshez. Aránylag olcsón be lehet ezeket szerezni, kisebb méretekben megvásárolhatók, amelyek könnyen párosíthatóak az olcsóbb téli gumikkal. A dekoratív kivitel nem jellemző rájuk, így az esetleges karcolások, sérülések sokkal kevésbé zavaróak. Téli időszakban preferálja az acélfelniket!

4 évszakos, nyári és téli gumik összehasonlítása

A 4 évszakos gumik sokoldalúak, de a nyári vagy téli gumiabroncsok megfelelőbbek lehetnek az évszaktól, illetőleg a környezeti hőmérséklettől és útviszonyoktól függően. A fő különbség a különböző gumi típusok között tehát az, hogy hogyan teljesítenek, milyen hosszú fékutat produkálnak a különböző vezetési körülmények között.

A 4 évszakos gumiabroncsok egész évben megfelelőek mediterrán és kevésbé szélsősége kontinentális éghajlaton mert ötvözik a nyári és a téli gumiabroncsok jellemzőit. Alacsonyabb hőmérsékleten felmerevednek, de nem lágyulnak meg, amikor az időjárás elkezd melegedni. A futófelületük sekély barázdákkal készülnek, amelyek jól működnek mind a nedves és száraz járdán. A leginkább olyan területeken használják őket, ahol az időjárás általában fagypont felett alakul és ahol a hó ritkán esik és az is gyorsan elolvad. Bár viszonylag biztonságot nyújtanak jeges és a havas utakon, de nem igazán alkalmasak hosszútávú, tartós téli vezetéshez.

A nyári gumikat viszonylag meleg, tartósan 7 C fok feletti időjárásra tervezték. Ezeket fel lehet használni az április-októberi időszakban, vagy egész évben a melegebb, vagy kevésbé szélsőséges éghajlatú területeken. A kemény gumiszerkezet sekély barázdákkal és futófelületekkel sima, csendes utazást tesz lehetővé mind nedves, mind száraz utakon. Amint a hőmérséklet mind jobban 7 C fok alá süllyed, a keményedő gumi elveszíti a tapadását különösen havas vagy jeges felületen, ezért csak melegebb hőmérsékleten szabad használni őket.

Míg a nyári gumik jobban megfelelnek a melegebb hónapokban, téli gumik megfelelőbbek a 7 C fok alatt. Száraz és nedves körülmények között is jól tapadnak havas és jeges útfelületen egyaránt. A futófelületüket úgy tervezték, hogy menet közben a barázdák elvezessék a latyakot és a havat a gumiabroncs felfekvő felülete alól.

Téli gumik élettartama kisebb, mint a nyári vagy 4 évszakos gumiké, mert a gumi lágyabb. Ellenben a téli gumikat csak 5 hónapig kell használni.

Féktávolság

Az egyes gumiabroncsok féktávolsága az útviszonyoktól lényegesen függ de gumi típusonként és márkánként is változik.

A téli gumiabroncsok viszonylag jól állnak meg mind száraz, mind nedves körülmények között, féktávolságuk a hóban a legrövidebb. A nyári gumik 7 C fok felett jók mind száraz, mind nedves utakon, de a legrosszabbak a havas, jeges utakon. A 4 évszakos gumik rendelkeznek nedves utakon a leghosszabb féktávolsággal, de sokkal jobban teljesítenek hóban, mint a nyári gumik.

Átlagos féktávolság 4 évszakos, nyári és téli gumik esetén

(tájékoztató jellegű adatok méterben)

Útviszonyok / sebesség

4 évszakos gumi

Nyári gumi

Téli gumi

Száraz / 100 km/h

40

35

50

Nedves / 100 km/h

60

50

60

Havas / 60 km/h

60

100

50

Szüksége van téli gumira?

Hogy szüksége van-e téli gumikra, vagy sem, az alapvetően attól függ, hogy milyen jellemző, téli időjárási környezetben él, közlekedik.

Ha télen gyakori a fagyos időjárás, a hó, a jeges utak, akkor ajánlott a téli gumik alkalmazása. Ha hideg van ugyan, de nem havazik túl gyakran, a 4 évszakos gumi lehet alkalmasabb. A globális felmelegedés fokozódása hazánkban is erősíti a 4 évszakos gumik megfelelőségét. Természetesen ez függ az út és terepviszonyoktól is, a téli gumik mellett szól a gyakori hegyvidéki autózás.

Azokon a területeken, ahol gyakoriak az erős havazások a téli gumik biztosítják a legjobb tapadást és biztonságos vezetést. Hidegben, havas vagy jeges körülmények között a téli gumik egyértelműen eredményesebbek kanyargós, változó szintviszonyú utakon, így hazánk nyugati és délnyugati részén, az Alpokalján és középhegységeinkben.

Nem ismeri gépjárműve gumiabroncs vagy felni méreteit? Kérjük alkalmazza autó típus szerinti keresőnket!

 

Minőségi gumiabroncsok, acél és MOMO alufelnik széles választékban, kedvező áron!

Nyári és négyévszakos gumiabroncs akció!