Az Autógumi Shop Webáruház honlapja a legjobb felhasználói élmény érdekében sütiket (cookie) alkalmaz. Weboldalunk használatával jóváhagyod a sütik használatát. További tudnivalók

Gumiabroncs és felni kereső autótípus szerint

 

 

 

 

Gumiabroncs és felni kereső autótípus szerint

 

 

 

 

Gumikopás ellenőrzése és megelőzése

A gumik rugalmasak és ellenállók, ideális körülmények között éveken át kitarthatnak.

Az abroncsok, bizonyos esetekben szabálytalan módon kophatnak, ami defekthez vagy akár balesethez is vezethet.

A gumik kopásállapotát szemrevételezéssel, összehasonlítással magunk is értékelhetjük.

Féloldalas kopás

  • Féloldalas kopás a futómű nem megfelelő beállítása miatt történhet. Ez alatt azt értjük, hogy a kerekek túlzottan szét- vagy éppen összetartanak a gyári értékhez képest. Így a kerék a gumi egyik felén jobban tapad és így erőteljesebb a kopás.
  • A tengelygeometria torzulása a figyelmetlen vezetés miatt is kialakulhat. Mindannyian ismerjük a magyar utakra jellemző kátyúkat, de még a padkának ütközés is okozhat ilyen téren problémákat. Egy-egy ilyen esemény után érdemes az abroncs mellett a futómű beállításait is ellenőriztetni.
  • Ilyen kopást okozhat még a nem gyári abroncsméret és a karosszéria helytelen szerelése is.
  • Megelőzni rendszeres ellenőrzéssel és gyári értékek betartásával lehetséges.

Középső kopás

  • A középső kopás a nagy teljesítményű járműveknél fordul elő leggyakrabban.
  • Nagy sebesség mellett a gumiabroncs futófelületének közepe erősebben nyomódik az úttesthez, így erősebb is a középső felület kopása. Ez a folyamat felgyorsulhat, ha a gumiabroncsot a gyári nyomás maximumához közel, vagy felette tartjuk.
  • Itt a futómű ellenőrzése és a guminyomás gyári értéken belül tartása a legbiztosabb eljárás.

Kopás mindkét szélen

  • Ha a gumiabroncs mindkét szélen kopottabb, valószínűleg alacsony a benne lévő nyomás, ami csökkenti a bordázat élettartamát a szélein és túlmelegedéssel járhat, ami a gumiabroncs tartósságát rontja.
  • Pénztárcánkba is jobban bele kell nyúlnunk, a gördülési ellenállás növekedése miatt.
  • A nyomás rendszeres ellenőrzése (2 hetente, de legalább havonta) a probléma megelőzéséhez nélkülözhetetlen.

Kagylós kopás

  • Kagylós kopásról beszélünk, amikor a futófelület különböző helyeken, egyenetlenül kopik, ami jellegzetes, kagyló formájú mintázatot eredményez. Ezt kezünkkel is észlelhetjük miközben a gumit a menetiránynak megfelelően görgetve kézzel végig tapintjuk.
  • Ezt a kopástípust általában a lengéscsillapító hibájára lehet visszavezetni. Ha az autó nem tudja felfogni az úthibák és egyenetlenségek erejét, az a gumi egyenetlen kopásához vezethet.
  • A lengéscsillapító rendszeres ellenőrzése szükséges a kagylós gumi kopás megelőzéshez.

Diagonális kopás

  • A kerekek kúszása eredményezhet ilyen kopást, a gumin egy, az autó síkjához képest 45 fokos szöget bezáró kopásminta jelentkezhet.
  • Ez a kopás az első kerekes autókra jellemző.
  • A futómű, a lengéscsillapító és a keréknyomás ellenőrzésével megelőzhető.

Kordszál szakadása

  • A gumiabroncs oldalából kitüremkedő dudor nagyobb kátyúba vagy magasabb járdaszegélybe futás miatt jelentkezhet.
  • A kordszálak elszakadását peremfalszakadás követheti, kevésbé súlyos esetben dudorok jelenhetnek meg az abroncson.
  • A körültekintő vezetés és a kátyúra futás utáni abroncs ellenőrzés a legjobb mód a későbbi problémák elkerülésére.

Futófelületi darabok kiszakadása

  • A nagy teljesítményű terepjárók estén jellemző, de nem gyakori.
  • Kanyarodás és erős gáz mellett a belső íven futó kerék elveszti a tapadását, kipörög és kis darabok szakadnak ki a gumi futófelületéből.
  • Óvatosabb, kevésbé „sportos” gázadással megelőzhető a gumi roncsolódása.

Foltos kopás (lapra fékezés, radírozott kopás)

  • Nagy erővel történő („satu”) fékezés okozza. A kerekek leblokkolnak, úttal érintkező felületük erősen felhevül, intenzíven kopik, fekete csíkot hagyva az aszfalton.
  • ABS-el rendelkező autók esetén ez a kopásfajta ritkább, de nem gátolja meg teljesen a gumik kopását.
  • A gumikat kímélő óvatosabb vezetési stílussal előzhető meg.

Néhány összefoglaló tanács a gumiabroncs állapotának ellenőrzéséhez

  • Az abroncsok állapotát két hetente, de legalább havonta ellenőrizzük.
  • Kátyúba hajtás vagy padkára futás esetén vegyük fontolóra a futómű műszeres ellenőrzését megfelelő szakszervizben, vagy gumiszervizben.
  • A guminyomás ellenőrző mérését lehetőleg hideg állapotban végezzük, ellenkező esetben már 1 megtett km is növeli a nyomást, így nem kapunk valós mérési eredményt.
  • Abban az esetben, ha a gumikba épített jelzősávok a felszínre kerülnek, egy szintben a bordákkal, azonnal ki kell cserélni a gumikat.
  • A gumiprofil mélységét is figyelni kell, szakszervízben külön eszközt használnak erre a célra, de ennek hiányában egy százas érmével is elvégezhető az ellenőrzés. Ha az ezüst külső kör elmerül a gumi bordái alá, a profilmélység még megfelelő.
  • 4 mm alatt veszélyesnek tartják, így ha az ezüst kilátszik, az abroncsot cserélni kell.
  • 2 mm alatti profilmélység mellett nem csak hogy büntetendő, de életveszélyes is vezetni az autót, különösen esős időben, nedves utakon.

+1 Tanács a gumiabroncs ellenőrzéséhez

A gumiprofil mélységétől függetlenül 7-8 év után okvetlenül cserélje le a gumikat újakra. Ennyi év után a gumi anyaga egyre ridegebbé válik, kevésbé tapad, a fékút hosszabb lehet és hajlamosabb a hirtelen meghibásodásokra. Példák 10 éves gumiabroncs tönkremenetelére:

Gumi kopás

Kirepedt autógumi

Nem ismeri gépjárműve gumiabroncs vagy felni méreteit? Kérjük alkalmazza autó típus szerinti keresőnket!

 

Minőségi gumiabroncsok, acél és MOMO alufelnik széles választékban, kedvező áron!

Téli és négyévszakos gumiabroncs akció!