
Gumiabroncs vagy felni kereső készletből
205 - Szélesség (mm vagy coll)
55 - Magasság, profilarány (%)
16 - Átmérő (coll)
79 - Súly index
T - Sebesség index
Gumiabroncs vagy felni kereső készletből
205 - Szélesség (mm vagy coll)
55 - Magasság, profilarány (%)
16 - Átmérő (coll)
79 - Súly index
T - Sebesség index

Gumiabroncs és felni kereső autótípusra
Gumiabroncs és felni kereső autótípusra
Négyévszakos, nyári és téli gumiabroncsok összehasonlítása
A négyévszakos gumiabroncsok sokoldalúak, de a nyári vagy téli gumiabroncsok megfelelőbbek lehetnek az évszaktól, illetőleg a környezeti hőmérséklettől és útviszonyoktól függően.
A fő különbség a különböző gumi típusok között tehát az, hogy hogyan teljesítenek, milyen hosszú fékutat produkálnak a különböző vezetési körülmények között.
A négyévszakos gumiabroncsok egész évben megfelelőek mediterrán és kevésbé szélsőséges kontinentális éghajlaton, mert ötvözik a nyári és a téli gumiabroncsok jellemzőit. Alacsonyabb hőmérsékleten felmerevednek, de nem lágyulnak meg, amikor az időjárás elkezd melegedni. A futófelületük sekély barázdákkal készül, amelyek jól megfelelnek mind a nedves és száraz útfelületen. A négyévszakos gumiabroncsokat leginkább olyan területeken használják, ahol az időjárás általában fagypont felett alakul és ahol hó ritkán esik és az is gyorsan elolvad. Bár viszonylag biztonságot nyújtanak jeges és a havas utakon, de nem igazán alkalmasak hosszútávú, tartós téli vezetéshez.
A nyári gumikat viszonylag meleg, tartósan 7 C fok feletti időjárásra tervezték. Ezeket fel lehet használni az április-októberi időszakban, vagy egész évben a melegebb, vagy kevésbé szélsőséges éghajlatú területeken. A kemény gumiszerkezet sekély barázdákkal és futófelületekkel sima, csendes utazást tesz lehetővé mind nedves, mind száraz utakon. Amint a hőmérséklet 7 C fok alá süllyed, a keményedő gumi elveszíti a tapadását különösen havas vagy jeges felületen, ezért a nyári gumiabroncsokat elsősorban melegebb környezeti hőmérsékleten szabad használni.
Téli gumi képe a jellegzetes vékony barázdákkal:
Míg a nyári gumik jobban megfelelnek a melegebb hónapokban, téli gumik megfelelőbbek 7 C fok alatt. Száraz és nedves körülmények között is jól tapadnak havas és jeges útfelületen egyaránt. A futófelületüket úgy tervezték, hogy menet közben a barázdák elvezessék a latyakot és a havat a gumiabroncs felfekvő felülete alól.
Téli gumik élettartama kisebb, mint a nyári vagy négyévszakos gumiké, mert a gumi anyaga lágyabb. Ellenben a téli gumikat csak 5 hónapig kell használni.
Féktávolság
Az egyes gumiabroncsok féktávolsága a gépjármű sebességétől és az útviszonyoktól lényegesen függ, de gumi típusonként és márkák szerint is változik.
A téli gumiabroncsok viszonylag jól állnak meg mind száraz, mind nedves körülmények között, féktávolságuk a hóban a legrövidebb. A nyári gumik 7 C fok felett jók mind száraz, mind nedves utakon, de a legrosszabbak a havas, jeges utakon. A négyévszakos gumik rendelkeznek nedves utakon a leghosszabb féktávolsággal, de sokkal jobban teljesítenek hóban, mint a nyári gumik.
Átlagos féktávolság négyévszakos, nyári és téli gumik esetén
(tájékoztató jellegű adatok méterben)
Útviszonyok / sebesség | Négyévszakos gumi | Nyári gumi | Téli gumi |
Száraz / 100 km/h | 40 | 35 | 50 |
Nedves / 100 km/h | 60 | 50 | 60 |
Havas / 60 km/h | 60 | 100 | 50 |
Szüksége van téli gumira?
Hogy szüksége van-e téli gumikra, vagy sem, az alapvetően attól függ, hogy milyen jellemző, téli időjárási környezetben él, közlekedik.
Ha télen gyakori a fagyos időjárás, a hó, a jeges utak, akkor ajánlott a téli gumik alkalmazása. Ha hideg van ugyan, de nem havazik túl gyakran, a négy évszakos gumi lehet alkalmasabb. A globális felmelegedés fokozódása hazánkban is erősíti a négy évszakos gumik megfelelőségét. Természetesen ez függ az út és terepviszonyoktól is, a téli gumik mellett szól a gyakori hegyvidéki autózás.
Azokon a területeken, ahol gyakoriak az erős havazások a téli gumik biztosítják a legjobb tapadást és biztonságos vezetést. Hidegben, havas vagy jeges körülmények között a téli gumik egyértelműen eredményesebbek kanyargós, változó szintviszonyú utakon, így hazánk sík nyugati és délnyugati részén, az Alpokalján és középhegységeinkben.